Popunie Live met vier bands op Oerol

Dit jaar is Popunie Live weer aanwezig op het Oerol Festival en wel met vier fantastische Rotterdamse bands! Met gepaste trots presenteert Popunie Live de bands Lewsberg, Los Paja Brava, Winterdagen en Boka de Banjul aan het Oerolpubliek.

In 2013 ontwikkelde de Popunie het concept Popunie Live met als doel de promotie van Rotterdamse popmusici in de hogere regionen. Met name gericht op het neusje van de zalm dat inmiddels diverse stadia heeft doorlopen en wellicht aan de vooravond staat van een professionele carrière in de muziek. Deze acts programmeren we op festivals als Metropolis en Motel Mozaique, maar dus ook op Oerol!

Hieronder vind je meer informatie over de acts en speeltijden zodat je makkelijk jouw ultieme festivalroute kan bepalen.

Donderdag 21/6 | LEWSBERG | Westerkeyn | 15:00 – 16:00
De vierkoppige groep Lewsberg is vernoemd naar schrijver en inspirator Robert Loesberg, exponent van de tegencultuur en het grotestadscynisme van de jaren ’60 en ’70. Terug te horen in de Engelstalige teksten, gebracht met Rotterdamse tongval, de hang naar existentialisme en zwarte humor. En in de rudimentaire repetitieve rocksongs, gekenmerkt door een achteloze intensiteit. Heftig.

Donderdag 21/6 | LOS PAJA BRAVA | Westerkeyn | 20:00 – 21:00
Een perfect georganiseerde anarchistische groep ‘vrije uitloop’ muzikanten met een eclectische achtergrond die gaat van klassieke muziek tot jazz, allemaal verenigd door hun eigen genre, gedefinieerd als The Mighty Mighty Freakandela Distropica: een explosie van ritme, energie en extreem goede vibes. Een pittige mix van cumbia, rock, ska en surf, aangedreven door een Latijns-Amerikaanse mojo met turbo.

Donderdag 21/6 | WINTERDAGEN | Westerkerk | 21:00 – 22:00
Tijdens een koud verblijf op Terschelling in maart van dit jaar, maakte Winterdagen speciaal voor Oerol een unieke audiovisuele interpretatie van de winter op het eiland. Een batterij aan synthesizers, drumcomputers en drumstellen ging mee op de boot. De ter plekke geschreven stukken en gefilmde beelden zijn belichamingen van verschillende winterse plekken, momenten en sferen op Terschelling. Naast de interpretaties van de muzikanten is het eiland ook letterlijk terug te zien en te horen in de voorstelling Foarlôn. Zo bevat de voorstelling onder meer stukken gebaseerd op fieldrecordings die op het eiland zijn gemaakt. Foarlôn wordt door acht muzikanten en een filmmaker live gespeeld in de Westerkerk.




 

Vrijdag 22/6 | BOKA DE BANJUL | Westerkeyn | 15:00 – 16:00
Superband Boka de Banjul van dichter, lofzanger en muzikant Ebou Gaye Mada is voortgekomen uit eindeloze nachtelijke sessies, met talloze musici van diverse pluimage. Een collectief vol positieve energie, kracht en improvisatietalent. Een strakke Gambiaanse mbalax vormt de basis van de muziek, die is beïnvloed door stijlen zoals jazz, Afrobeat, reggae, rock en nóg veel meer.

Oerol is een 10 daags theaterfestival op Terschelling met locatie- & straattheater, muziek, dans, beeldende kunst, acrobatiek, expedities, talkshows en meer! Het gehele festival duurt van 15 t/m 24 juni.

Kijk op de Oerol website en Facebook voor het complete programma en alle festival info!

Popunie Live wordt mede mogelijk gemaakt door Sena en Gemeente Rotterdam.

Daar heb je Clipper!

Dynamiek, het blijft ons bezighouden. Men neme een mix en als we daar een compressor of limiter op zetten, wordt de dynamiek kleiner maar krijgt de muziek meer impact, punch, power, energie, et cetera. Mits dit goed gedaan wordt uiteraard. Van hypercompressie wordt niemand blij.

Toch blijft het gek, minder dynamiek, maar meer energie. Maar als je erover nadenkt is dat helemaal zo gek nog niet. Zie de compressor meer als een samendrukker (of samendrukkert op z’n Rotterdams). Dan wordt het ineens een stuk logischer: de energie die in de track zit wordt er door de compressor als het ware uitgeperst. Samen met de kleuring en de toevoeging van harmonischen (zie de vorige column) zorgt dit ervoor dat de dynamiek kleiner wordt terwijl het energieniveau juist toeneemt. Best een knappe uitvinding zo’n compressor. Al zal vast niet iedere eigenschap van het apparaat bewust ontwikkeld zijn.

Is er naast de compressor en limiter nog een middel om dynamiek te beïnvloeden? Jazeker wel! Het is tonaal (sound, kleuring) het meest transparante middel wat ik ken om muziek harder te laten klinken en dus de dynamiek kleiner te maken. Het is een fenomeen wat eigenlijk bij toeval is ontdekt door Amerikaanse mastering engineers in de jaren ’90.

Om tijdens de mastersessie gebruik te maken van analoge apparaten (EQ’s, compressors) moet het signaal afkomstig van de computer worden omgezet in een analoog signaal om vervolgens –nadat de apparaten hun mojo hebben gedaan– weer te worden omgezet in een digitaal signaal richting computer.

Dit proces heet conversie: van digitaal naar analoog (D/A) en van analoog naar digitaal (A/D). Masteraars ontdekten dat ze bij deze laatste conversie de convertor (A/D-omzetter) behoorlijk hard konden insturen zonder dat dat op het eerste gehoor iets deed met de klank, behalve een hoger volume. Werd nu de muziek ingeladen in een DAW (Digital Audio Workstation, kort gezegd de muzieksoftware waar je mee werkt) dan werd zichtbaar dat de pieken van de muziek afgeknipt bleken te zijn. Alsof de muziekkapper er een liniaal had langs gelegd om netjes de boel bij te knippen.

Dit bleek een gouden vondst. Het bleek een uitgelezen methode om muziek harder te maken zonder al te veel kleuring en met behoud van zoveel mogelijk transparantie. In de jaren ’90 was deze techniek samen met de beroemde Waves L2 limiter medeverantwoordelijk voor de harde masters uit die tijd.

Anno nu wordt clipping, ja zo heet deze truc, nog steeds vaak gebruikt om masters net een beetje extra volume mee te geven. Samen met de andere level- en dynamiek tools (compressor/limiter) zorgt dit voor het uiteindelijke volume van een track.

Er is wel een maar: de converter die je gebruikt moet erg goed zijn. Niet iedere A/D-omzetter vindt het fijn om op z’n lazer te krijgen met als gevolg nare bijgeluiden en ander gesputter.
De Crane Song HEDD die ik al jaren gebruik geeft geen krimp. Die kun je genadeloos hard insturen zonder direct kwalijke gevolgen, maar ook hier geldt: alles kan stuk!

Ik maak er dankbaar gebruik van om de masters die ik aflever net dat beetje extra volume mee te geven. Tot zover dit verhaal over Clipper, het geheime wapen onder ons mastering engineers!