Music Support: Grand Opening Eurotrash United

Vrijdag 21 april is de Grand Opening van Eurotrash United met bands, bier en gezelligheid. Rond het Hofplein in Rotterdam is dankzij herontwikkeling een gebied ontstaan waar bijzondere ondernemers op het gebied van food, lifestyle en design gevestigd zijn. Een perfecte plek voor dit bierparadijs waar bier gebrouwen en gedronken wordt en waar tegelijkertijd op kunstige wijze alle zintuigen bediend worden.

Naast een proeflokaal en een café is er een bierwinkel en een minibrouwerij waar geëxperimenteerd wordt met het brouwen van nieuwe soorten bier. Ook is een boog gereserveerd voor de opslag en wholesale van de craftbiertjes. Eurotrash wordt een bruisende zaak waar nooit een saai moment te bespeuren is, een soort Sjakie en de Chocoladefabriek voor bier en schone kunsten!

Bier en kunst komen samen in de Rotterdamse Hofbogen
Kunstenaarsduo Arno & Iris zijn vooral bekend van de Hoorn Des Overvloeds, het imposante kunstwerk dat het plafond van de Markthal in Rotterdam siert. Ze brouwen al samen bier sinds 2007 en inmiddels hebben ze al vele soorten bier gelanceerd in samenwerking met bevriende kunstenaars.

Het idee voor de Eurotrash Brewery ontstond tijdens hun vele reizen door Europa, waarbij ze bedachten dat iedere uithoek van het werelddeel een eigen biertje verdient. Voor Eurotrash United slaan Arno & Iris de handen ineen met horecaondernemer Ron Sterk (De Witte Aap, NRCafé, King Kong Hostel, Holy Smoke). Een mooie combinatie van creativiteit, zakelijkheid en ervaring is geboren.

Grand Opening
Vrijdag 21 april is de Grand Opening van Eurotrash United! Dompel je onder in een avond vol met bands, bier en gezelligheid. De avond wordt gehost door Kaiser Kuttlipp en Snorella. Zij zullen verschillende bands voorstellen, waaronder Dee’s Honeytones, Treehook, Smudged Toads en Transformer di Roboter. Tussendoor zorgt DJ Frikandel voor fijne deuntjes en als afsluiter bouwt Joe Manish een feestje.

Datum: vrijdag 21 april
Locatie: Eurotrash United, Vijverhofstraat 10
Tijd: 18.00 uur
Entree: gratis
Facebook event

Dit event wordt mede mogelijk gemaakt door Music Support Rotterdam.

Oseno (KOTI)

WhatsApp Image 2017-02-14 at 16.36.17
Het platform KOTI, een afkorting voor Kids Of The Industry, zet zich al enkele jaren in voor de jongens van de straat, de meiden van de blok en de creatievelingen van de toekomst. We konden niet anders dan nogmaals met oprichter Oseno Jissle om de tafel te zitten en hem eens flink aan de tand te voelen over dit frisse initiatief.

De jeugd van tegenwoordig. Nee, ik heb het niet over de jolige rapgroep die midden jaren ’00 furore maakte met lichte en luchtige rijms over elektronische instrumentaties, ik heb het over de ECHTE jeugd van tegenwoordig. Muziek blijft een doorgeefluik van inspiratie en culturele boodschappen. Het is nog steeds de gemene deler van meerdere generaties, zeker in de hiphop scene.

Kids Of The Industry
“KOTI is een open platform voor jong creatief  talent van over de hele wereld, maar we beginnen uiteraard in Rotterdam”, begint de in Noord geboren Oseno. “Het is eind 2015  begonnen als een collectief van tien creatieve geesten uiteenlopend van mc’s tot creative directors. Dat liep niet geheel zoals het moest maar ik vond het concept Kids Of The Industry zo sterk dat ik onder die noemer mensen ben gaan benaderen om te kijken of ik als platform kon fungeren voor hun talent.

Ik had al een redelijk netwerk van talentvolle mensen om me heen dus die stap was snel gemaakt. Ik wilde het breder trekken dan alleen het muzikale aspect en ook wat conceptueler te werk gaan door de muziek te combineren met kunst. Op de eerste KOTI avond in Cretopia was er een frisse combinatie van mc’s, fotografen, schilders en allerlei andere creatieve geesten. De dynamiek van die avond was volgens veel mensen erg  verfrissend en vanaf dat moment heb ik doorgepakt. Het concept is daarna meegenomen naar Roodkapje waar ik nu de avonden opzet.”

De dynamiek van de jeugd
Ik ben op het spoor van KOTI gekomen via de eerste Cypher video. Over een rauwe beat van Mobb Deep wisselden vier mc’s elkaar op geheel eigen originele manier af. In het Nederlands, maar ook in het Engels. De dynamiek van hun jeugdigheid in combinatie met de feel van de wat oudere beat sprak me gelijk aan.

“We zijn een product van de industrie, de kids van de industrie letterlijk, vandaar de naam”, gaat Oseno verder. “Ik hecht veel waarde aan concepten dus ik vond dat de naam erg sterk moest zijn en KOTI past erg goed bij de ideeën die ik wil uitdragen.

Ik heb zelf weleens gespeeld met de gedachte om zelf muziek maken maar ik ben niet iemand die van de spotlights houd. Ik kwam erachter dat ik achter de schermen van evenveel, of wellicht zelfs meer waarde zou kunnen zijn. Omdat ik in mijn jeugd op internationaal niveau judo heb beoefend weet ik wat er nodig is om topprestaties te leveren. Dat komt goed van pas in hetgeen waar ik met KOTI mee bezig ben. Niet alleen voor anderen maar ook door de drang om het uiterste uit mezelf te willen halen.

Naast topsport speelde muziek ook altijd een grote rol in mijn leven.Ik heb geen specifiek genre waar ik naar luister, het is meer afhankelijk van de mood waar ik inzit. James Brown is één van mijn grootste voorbeelden, niet alleen muzikaal maar ook door zijn werkethiek. Dat werkt zo inspirerend en op dat gebied is er ook niks veranderd.

Talent is heel erg belangrijk, maar zonder hard werken wordt het een lastig verhaal. Hij moest door zoveel barrière’s  heen daar kan je alleen maar respect voor hebben. Aan de andere kant van het spectrum haal ik ook inspiratie uit de mensen om heen, zoals m’n moeder. Of mensen die ik random tegenkom met een inspirerend verhaal, dus mijn invloeden zijn wel erg breed. Maar muziek is wel de grootste invloed en zal dat ook altijd wel blijven.”

Muziek als rode draad
Muziek blijkt dus de rode draad in het geheel te zijn. “Mijn smaak is vrij breed op dat gebied. Ik luister graag naar Father, iedereen van de  A$AP MOB, maar ook naar Rakim en Nas, de mc’s uit de Gouden Tijd dus. Het is niet alleen hiphop uiteraard, ik kan de deephouse van Kerri Chandler  ook erg waarderen, of de meer nostalgische sounds van Dev Hynes.

Jamiroquai is voor mij ook één van de grootste en een stukje punk van een band als Bad Brains gaat er ook wel in, vooral het feit dat ze naast punk ook goede reggae en ska kunnen spelen spreekt me erg aan. Dus nee, het blijft niet alleen bij hiphop. In Nederland waren het vooral Extince, Brainpower en later Opgezwolle waar ik veel naar luisterde. In combinatie met mijn autodidactische aard en hard werken was dit de perfecte voedingsbodem KOTI.”

Rotterdamse scene vol creativiteit
Ondanks het feit dat KOTI een platform wilt zijn voor artiesten wereldwijd is de focus op dit moment vooral op de Rotterdamse scene. “Er is zoveel creativiteit in deze stad! Ik wil dat door middel van KOTI graag aan de wereld tonen. Natuurlijk komt er wel wat voorbij op de gebruikelijke kanalen, of via de bekende platformen, maar ik wil laten zien dat er nog veel meer is.

Mensen die op hoog niveau opereren maar misschien nog niet de exposure hebben die ze eigenlijk wel verdienen. Alles gaat nu ook heel erg organisch op het gebied van KOTI en dat wil ik graag zo houden. Ik wil mezelf niet teveel in een bepaald hoekje laten duwen. Het allerbelangrijkste is dat het platform sterk wordt neergezet.

Ik richt me in eerste instantie op mijn eigen events, zoals KOTI THURSDAYS. Daar wordt uitgaan gecombineerd met liveshows. Het is een huiselijke en persoonlijke sfeer waar artiesten zichzelf goed kunnen testen op een klein maar dynamisch podium.

Naast die avonden wil KOTI ook een creatieve guide zijn voor artiesten, zoals nu gebeurd met de heren van Mango Orange, dit hiphop/jazz duo kan dit jaar zeer hogen ogen gooien in de rapscene.

WhatsApp Image 2017-02-14 at 16.36.45_1

Toekomstplannen
Een ander doel van KOTI is een bindmiddel worden tussen de gevestigde organisaties en jonge dynamische organisaties als de onze. “Ik heb het gevoel dat dat nog te weinig gebeurt. Organisaties en instanties kunnen veel leren van onze ideeën en vice versa. Ik heb het gevoel dat Rotterdam nog steeds wat te weinig vertegenwoordigd wordt op nationaal vlak, zeker gezien het talent wat hier aanwezig is. Naast de gevestigde namen uit Rotterdam zijn er onderhuids, met artiesten als Kevtendencies, WatWatIs, Individuals en FABZ Pi, heel wat dingen aan het gebeuren. Zo staan ze ook wat sterker.

Met KOTI wil ik dit allemaal wat meer gaan kanaliseren. Uiteindelijk is het doel van KOTI uitgroeien tot een gevestigde naam met eigen festivals en artiesten. In de toekomst wil ik graag een tweedaags festival organiseren in de lijn van een Woo-Hah, maar dan in Rotterdam met frisse lokale, nationale en internationale artiesten. Het online platform moet dan ook staan als een huis en als collectief van artiesten wil ik dan ook bij de gevestigde namen horen.

Een KOTI artiest zou in principe gewoon op festivals als Lowlands moeten gaan staan. Naast het creatieve heeft  KOTI ook een culturele verantwoordelijkheid. Ik wil een hele generatie van kids onderwijzen, inspireren maar ook een handvat geven. Je talent kan weleens naar de achtergrond geduwd worden als er geen platform of partij is die je motiveert om jezelf te blijven ontwikkelen en dat is zonde.

Dit is geen korte termijn werk maar voor meerdere generaties die na ons komen. Dat gaat veel verder dan geld verdienen. KOTI mag geen cash-cow worden. Kwaliteit en integriteit zijn de sleutelwoorden in deze. Ik wil iets neerzetten wat voor altijd kan blijven bestaan.” Ik heb alle vertrouwen in de jeugd van tegenwoordig.