Live-verslag: Popunie Live op het Eendracht Festival 8.0

Afgelopen donderdag was het weer tijd voor het Eendracht Festival. Hét gratis showcasefestival voor Rotterdamse acts. Popunie Live was ook weer aanwezig met een eigen podium met daarop zeven ijzersterke acts. Wim Barzilay maakte foto’s zodat we weer een mooi foto-verslag van ons podium hebben kunnen maken.

Emmy Eve

De singer/songwriter Emmy Eve trapt de middag af. De partytent wordt opgebouwd om de band te ontzien van de voorspelde regendruppels. Fijne verhalende popliedjes, een lekker begin van de middag.

Marvin Dee Band

Toch teveel regen om het podium en de spullen droog te houden, dus de band verplaatst zich naar binnen. Voor Marvin Dee Band geen probleem, ook in intieme setting komen de nummers en samenzang mooi naar voren. Petje af voor de flexibiliteit van de band.

Katie Kruel

Inmiddels houdt de regen op en breekt zelfs de zon door. Tijd om iedereen wakker te schudden met de heftige riffs en screams van Katie Kruel.

Gorgeous Guerrilla Effect

De jonge indie-band staat twee keer geprogrammeerd op het festival. De band wordt aangekondigd met de nadruk op de spelling van de bandnaam; twee keer de ‘r’ en twee keer de ‘l’, dat schijnt nogal vaak fout te gaan. Na het spelen, moeten ze snel door naar de volgende show.

The Legendary Orchestra of Love

Ze worden aangekondigd als “een beetje vreemd, maar wel lekker”. The Legendary Orchestra of Love is zowel vermakelijk om te zien als naar te luisteren.

Golden Caves

Golden Caves heeft zich inmiddels bewezen als sterke rock-act. De mysterieuze liedjes worden aandachtig beluisterd door het publiek.

Life’s Electric

Zanger Ferry is speciaal voor de Rotterdamse shows overgevlogen vanuit Engeland. Met maarliefst vier optredens in twee dagen, geeft de band zich volledig tijdens de show. Het terras staat lekker vol, er wordt uit volle borst meegezongen met de hit Caterpillar.

 

Foto credits: Wim Barzilay
Check de website van fotograaf Wim Barzilay hier.

“Maar ik wil niet te commercieel worden…”

Zanger Randy wil graag meer optreden met zijn band, maar hij maakt niet het soort muziek dat populair is bij het grote publiek. Zijn vraag aan mij is in hoeverre hij zijn repertoire aan moet passen, om meer boekingen te kunnen krijgen.

Deze vraag krijg ik wel vaker. In zekere zin heeft elke creatieve ondernemer hiermee te maken. Ook een beeldend kunstenaar zal zich afvragen of het niet slimmer is zijn werk aan te passen aan de vraag van de kopers.

Het is het belangrijkste verschil tussen marketing voor creatieven en marketing voor andere ondernemers. Een boekhouder, diëtiste of eigenaar van een hondenuitlaatservice zal in principe zijn of haar dienstverlening aanpassen aan de wensen van de klanten.
De laatste zal zich vestigen op een plek waar hondenbezitters in de omgeving zijn. Ook zal hij zijn service aanbieden op tijden die gewild zijn bij mogelijke klanten.

Voor een muzikant is dat anders. Die maakt in eerste instantie wat hij zelf wil creëren. Pas daarna komt de bezoeker van zijn optredens of de koper van zijn muziek in beeld. (Er zullen natuurlijk best creatieven zijn voor wie dit niet of minder op gaat, maar simpel gezegd komt het hierop neer).

Mijn uitgangspunt is altijd dat je als creatieve ondernemer in eerste instantie het werk moet maken waar je zelf blij van wordt. Je kunt daarbij best rekening houden met de wensen van je klanten, maar alleen als je daar zelf ook achter staat.

Misschien merk jij dat muziek in een bepaald genre gewilder is. Als je er zelf geen probleem mee hebt om je daarin aan te passen, is dat prima. Maar het moet wel JOUW werk blijven.
Als creatieve ondernemer is het belangrijk om een onderscheid te maken in het aanpassen van jouw werk zelf, en de manier waarop je erover communiceert. Maak vooral het werk dat bij jou past. Daar ben je immers muzikant voor geworden.

In de manier waarop je naar buiten treedt, is vaak nog wel een wereld te winnen. Een website die goed gevonden wordt in Google, met aansprekende teksten. Slim gebruik van social media. Of misschien wel je juist richten op het krijgen van free publicity.

Aantrekkelijke acties bedenken en zorgen dat de juiste mensen jou en je muziek leren kennen. Dat ze zich met je verbonden gaan voelen. Zodat ze vaker bij je terug gaan komen.
Juist daar valt voor creatieven vaak nog een wereld te winnen.