Interview: Oseno Jissle (KOTI)

Oseno Jissle
Het Rotterdamse uitgaansleven is zoals iedereen weet verre van saai. Sinds enige tijd speelt Oseno Jissle, initiatiefnemer van creatief platform KOTI, met zijn evenementen enthousiast in op de behoeften van de Rotterdamse jongeren. Onze kersverse reporter en student mediaredactie Elise van Iterson bezocht een KOTI-avond en besloot Oseno een aantal vragen te stellen. 

Waarom ben je dit gaan doen?
Ik merkte dat er behoefte was naar ‘meer’ in Rotterdam. Er moest iets komen wat er nog niet was. Ik organiseer sinds vorig jaar op vrijdag KOTI-avonden waarbij de focus op exposities en live-optredens ligt. Ondanks dat andere organisaties live-optredens op donderdag organiseren vond ik toch nog wat ontbreken.

De KOTI-avonden zijn anders dan de meeste shows in Rotterdam, want ons imago is veel rauwer. Dat kan je ook zien aan de artiesten die worden binnengehaald.

De dj’s maken de avond compleet. De afgelopen editie hadden we bijvoorbeeld Ray Fuego en GHQST van SMIB. Deze artiesten passen perfect bij dat wat KOTI is en waar we voor staan. Bij de volgende KOTI THURSDAYS in The Alley kunnen jullie weer veel verwachten. Zo komen Sammie Sedano, SuperFastGang (SFG) en de Individuals.

Wat betekent KOTI?
KOTI staat voor Kids Of The Industry. Want dat zijn we allemaal; kinderen van de industrie. Het is aan ons hoe wij hier invulling aan geven als kids. KOTI is een creatief platform en wij geven dan ook de ruimte aan de creatieve kids.

Het maakt geen verschil of je muziek of kunst maakt. Weetje, zolang je maar creatief bent en hier ook serieus wat mee wilt bereiken in de toekomst dan kun je jezelf bij ons aanmelden. Bij de eerste KOTI-avond was er meer kunst dan dat er muziek was.

Nu melden steeds meer muzikanten zich bij ons aan en is het meer in balans. De kunst die gemaakt wordt kan erg verschillend zijn. Wij hebben fotografen tot streetart kunstenaars. Wij maken ook geen onderscheid tussen muziekgenres of kunstrichtingen. De artiesten moeten alleen bij het thema van de avond passen.

Momenteel zijn wij best cool met veel verschillende jonge talentvolle artiesten en kunstenaars waardoor we tot nu een gevarieerd programma kunnen aanbieden.

KOTI

Wat zijn je toekomstplannen?
Mijn uiteindelijke doel is de diversiteit van Rotterdam laten zien tijdens mijn evenementen. Ik laat dat niet alleen zien door verschillende soorten kunstenaars of muzikanten te presenteren op mijn events, maar ook door geen onderscheid te maken tussen mensen.

Zoals het verschil tussen mannen en vrouwen. Ik irriteer me daar gewoon een beetje aan en organiseer daarom op vrijdag 28 april een festival met een volledige female line-up. Het één daags festival heet Queens Of The Industry (QOTI) en het wordt sowieso een hele dope avond. Verwacht female dj’s, muzikanten, performers en natuurlijk een hele reeks aan kunstenaressen.

“Ik zie de vrouwen strijden, maar jullie dames krijgen gewoon veel te weinig recognition man!” Bij KOTI werk ik ook veel met dames en dat bevalt mij zeer goed. Ik denk dat de meeste mannen het wel gaan waarderen als ze vrouwen meer betrekken bij hun organisatie. Zo niet, dan zien ze het naar mijn mening nog te veel als competitie. Voor mij is competitie gezond en als je goed bent dan val je op. Het verschil tussen een man en vrouw valt dan weg.

Wil je meer weten over KOTI? Check de website en geef ze een like op Facebook.

Copyright foto’s: Rosa Quist

Deformer – Counter Carnage

  • Counter Carnage

  • Deformer
    • Genre: Jungle, breakcore
    • Release-type: LP, digitaal
    • Label: PRSPCT Recordings

Ooit, lang geleden, brandde ik Deformer af. Ik vond het helemaal niks. Het project van Mike Redman, Rotterdams culturele Zwitserse zakmes dat net zo makkelijk mc’t als docu’s schiet en even snel dj’t als produceert, vond ik zwaar over de top en inspiratieloos. Te veel chaos, te weinig concept.

Ach. Wat was ik nog jong. Want 12 jaar later ga ik wél hard op Deformer, en al helemaal op deze nieuwe ep.

Want waar je normaliter een gigantische bak breakcore, tot de nok toe volgestouwd met amen-breakbeats, hoover-synthesizers en 909-drumcomputers, in je muil krijgt gestompt, gaat Deformer ditmaal nog een stap verder.

Counter Carnage bestaat namelijk uit één track van Deformer zelf, en verder vier remixen door onvervalste hardcoreproducers.

Nu flirt breakcore altijd al met gabber, maar met oldschool kopstukken als The DJ Producer, N-Vitral, Predator en Akira achter de knoppen van het mengpaneel wordt het pas echt rammen.

The DJ Producer maakt van Syko bijvoorbeeld zoiets als Pendulums remix van The Prodigy’s Voodoo People, maar dan voor mensen die met hun blote handen de Euromast tot puin slaan.

N-Vitral geeft Extreme Deformity een militair marstempo waarmee je in een moordgang van Rotterdam naar Stalingrad loopt. En nadat Counter Carnage door de studio van Akira is getrokken, ontvangen je hersenen het sonische equivalent van alle pillen die in de jaren ‘90 in de Energiehal genuttigd zijn.

En dan die afsluiter hè? Predator, al jaren goed voor het betere hak- en zaagwerk op onder meer Ruffneck, maakt van Repossessor een gabber-meets-breakcore-track waarbij beide subculturen op de dansvloer elkaar huilend in de armen vallen, om vervolgens via een moshpit heel de teringzooi af te breken.

Counter Carnage dus. Je bent gewaarschuwd.