Met pijn in mijn hart bestel ik van de week een biertje op de Grote Markt in Den Haag. Niet omdat ik mij schuldig voel vanwege dat biertje, maar omdat het wordt geserveerd door een van de vele multi-talenten die daar werkzaam is. Ik weet zeker dat als wij allen niet zo dorstig zouden zijn, dat er daar waarschijnlijk de hele dag muziek gemaakt zal worden van zeer hoge kwaliteit.
Nu zijn we in Den Haag allemaal zo verwend door al het muzikaal talent dat hier rondloopt, dat we het normaal vinden dat we overal voor niets de meest fantastische muziek mogen horen. Zelfs zo, dat we vaak niet eens de moeite nemen ervoor de deur uit te gaan.
Hoe komt het dat we in deze ‘moeilijke’ tijd nog steeds makkelijk 50 euro uitgeven aan een avondje uit, maar geen geld over hebben voor goeie livemuziek?
Steeds vaker krijg ik de vraag of ik een goede muzikant of band weet die voor niets, of bijna niets, wil komen spelen. “Oh ja, hij moet wel volle zalen trekken!” Op de vraag: “Waarom zou een muzikant dit willen doen?” krijg je dan “Dat is toch goede promotie!’ Dat neem ik mijzelf dan ook voor als ik vervolgens muzikanten ga benaderen. Het begint alleen steeds meer te knagen als ik dan meega naar het optreden en zie dat er bijna geen promotie is gedaan en er dus helemaal geen interessant publiek is voor de muzikant. Als ik dan achteraf vraag: “Is er nog iets uit dat optreden gekomen?” is het vaak minder dan ik gehoopt had.
Ik vond het stiekem heerlijk om te zien dat een muzikant zich kwaad uitliet op haar Facebook pagina, nadat ik haar had gevraagd om voor niets op het Dreams Free festival te spelen. Ze vroeg zich af hoe mensen het in hun hoofd halen muzikanten voor niets te vragen! “Hebben jullie dan geen idee? Ik moet ook mijn huur betalen, eten, cd’tjes opnemen etc. Geen idee wat dat kost?” Heerlijk. Want ze had ergens ook gelijk. Het dubbele is dat (ik hoop) alle muzikanten muziek maken, omdat ze dat leuk vinden en nu eenmaal graag doen wat ze leuk vinden. Maar door als muzikant hierop ja te zeggen, houd je dit wel in stand.
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze visie op livemuziek verandert? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we ons realiseren dat het niet normaal is dat we onze talenten voor niets vrijgeven. Waarom wel een biertje geven aan degene die naast je zit in de kroeg, maar niet aan de muzikant op het podium die sfeer maakt?
Als jullie daar nou mee beginnen, dan zal ik stoppen muzikanten voor niets te vragen!
Denice Spaans
Denice geeft communicatie, horeca en leermeestertrainingen bij de Horeca Academie. Ze presenteert festivals zoals Schollenpop en werkt als freelancer voor o.a het Bandcoachbedrijf Ready to Play en Muziekcadeautje.nl. Daarnaast bemiddelt ze tussen muzikanten en muziekliefhebbers.