Mijn effectieve en supersimpele systeem voor het binnenhalen van gigs

Ik word regelmatig ingehuurd door organisaties om een training te verzorgen. Soms omdat ze mij benaderen. Maar ook regelmatig omdat ik zelf contact met hen heb gezocht.

Misschien herken je dat wel. Je leest of hoort iets en denkt direct ‘daar zou ik ook prima passen’. Een plek of een festival waar je dolgraag zou willen optreden.
Hoewel ik een groot voorstander ben van zogenaamde warme acquisitie, is er in principe niets mis met het zelf pro-actief benaderen van nieuwe gigs. Sterker nog: als muzikant ontkom je er niet aan, omdat het aanbod aan bands zo groot is.

Dat maakt de kans dat het lukt niet zo groot. Moet je het daarom al bij voorbaat opgeven? Nee, zeker niet. Het betekent vooral dat je het grondig moet aanpakken. En dat er waarschijnlijk meerdere pogingen nodig zijn voordat het iets oplevert.
Zelf deed ik dit altijd heel ad hoc. Ik kwam iets tegen waarvan ik dacht “dat is interessant!” en schreef dan snel een mailtje. Vervolgens hoorde ik vaak niets. Of ik nam me voor later te mailen bij events die net plaats hadden gevonden. Dat vergat ik dan meestal.

Maar sinds twee jaar pak ik het systematisch aan. En dat werkt een stuk beter. Graag deel ik mijn manier met je.
1. Ik heb een lijst van plekken die ik wil benaderen. Die lijst vul ik steeds aan als ik iets tegen kom wat me interessant lijkt. Zo zorg ik ervoor dat ik niets vergeet.
2. Ik bekijk de websites en bepaal wanneer het beste moment is om contact te zoeken. Voor een event in het najaar is dat bijvoorbeeld vaak al aan het begin van het jaar. Vervolgens plan ik dit direct in in mijn agenda.
3. Ik maak voor elke organisatie een persoonlijk voorstel, waarin ik uitleg waarom ik denk dat ik goed in hun programma of op hun event zou passen. Die verstuur ik zoveel mogelijk direct aan de persoon die hierover gaat (dus liever niet naar een info-mailadres).
4. Vervolgens noteer ik in mijn lijst wanneer ik gemaild heb. Als ik na 2 weken nog niets heb gehoord mail ik opnieuw.
5. Ik mail maximaal 3x. De data noteer ik in mijn lijst, zodat ik weet wat ik al heb gedaan. Als ik een reactie krijg (positief of negatief) zet ik dit erbij. Zo hou ik overzicht.
6. Soms krijg ik het verzoek om het later opnieuw te proberen, in dat geval plan ik dit meteen in. Zo vergeet ik het niet.

Ik merk dat deze aanpak een aantal voordelen heeft.
1. De lijst met te benaderen opdrachtgevers groeit snel. Omdat ik erop gefocust ben. Maar ook omdat ik er een gewoonte van maak om de dingen die ik tegen kom ergens te verzamelen.
2. Doordat ik meerdere keren mail (en het niet na 1 mailtje al laat zitten) behaal ik meer resultaat. Het is echt al diverse keren voorgekomen dat er op mijn eerste mail niet gereageerd werd, maar ik vervolgens wel enthousiast antwoord kreeg bij een tweede of derde poging.
3. Het werkt motiverender om een grote lijst van mogelijke speelplekken te hebben, omdat de kans veel groter is dat je af en toe een positieve reactie krijgt.
4. Ik ben er minder tijd aan kwijt, omdat ik gewoon eens in de zoveel tijd mijn lijst erbij pak en daarop precies kan zien hoe het ervoor staat.
Bij het benaderen van gigs is het belangrijk om je te realiseren dat je veel pogingen moet wagen voordat je resultaat ziet. Zonde als je te snel de conclusie trekt dat “het dus niet werkt”. Grote kans namelijk dat je, als je 20 festivals aanschrijft, er wel een succes tussen hebt zitten.

Door op de beschreven manier te werk te gaan, spaar je tijd en energie en maak je het jezelf veel makkelijker. En zo hou je meer tijd over om mooie dingen te maken 😉

Maaike van Steenis is trainer en leert  creatieve ondernemers, zoals muzikanten, hoe ze meer kunnen verdienen met hun werk en een succesvol bedrijf kunnen opbouwen. Daarnaast is ze initiatiefnemer van de award ‘Creatieve Ondernemer van het Jaar’. Via haar website kun je haar gratis E-book opvragen met daarin 10 dingen die je vandaag nog kunt doen om meer te verdienen met je werk. Ook kun je daar haar nieuwe boek ‘Tussen kunst en cash’ bestellen.

Investeer in Talent: CCO3

CCO3 – Cruise Control On trio – is een project opgericht door gitarist Aktas Erdogan, gitarist Martin van Hees en drummer Nello Biasini. Drie jonge, getalenteerde musici met verschillende muzikale en culturele achtergronden brengen klanken uit verschillende muziekstijlen en alle windrichtingen samen! Naast arrangementen van jazz standards en bewerkingen van klassieke (gitaar) muziek, componeert het trio hun eigen muziek met invloeden uit de klassieke-jazz- wereld en pop cultuur.

CCO3 is onwijs trots om te melden dat zij hun eerste buitenlandse tournee gaan doen! Van 30 november tot 10 december zal het trio touren en hun muziek delen op jazz festivals in verschillende steden in India (Mumbai, Pune, Hyderabad, New Delhi, Gurgaon en Calcutta)! Daarnaast geven de musici ook masterclasses en workshops op scholen.

CCO3 nodigt u uit om deze campagne te steunen zodat het artistieke en financiële doel ten opzichte van de reis behaalt wordt.

 

Door CCO3 te steunen geeft u gelegenheid aan deze jonge artiesten om:

  • Westerse muziek toegankelijk te maken voor het Indiase publiek
  • Bij te dragen aan muzikale educatie in India
  • Studenten te inspireren
  • Het publieksbereik te vergroten
  • Het verrijken van hun muzikale discipline
  • De ontwikkeling als artiest

Deze geweldige kans brengt echter wel kosten met zich mee zoals: Internationale vliegreizen, Binnenlandse vluchten (ja, India is een groot land), Onderkomen, Logistiek, Visumkosten, Vaccinaties. Vanwege de kosten die gepaard gaan met de tournee, besloten wij om deze crowdfunding campagne te starten.

 

Als u ons project leuk vindt en u gelooft in de kracht er van, steun ons via onze pagina op het crowdfunding platform VoorDeKunst.

Steun onze muzikale missie!

Aktas, Martin & Nello