Dutch Music Export regeling

16508058_287416368342004_1537707407515450177_n
De afgelopen twee jaar is onder leiding van een groot aantal stakeholders binnen de Stichting Popcoalitie, het Fonds Podiumkunsten (FPK) en Buma Cultuur gewerkt aan een nieuw exportbeleid voor de Nederlandse popmuziek. Tijdens de Eurosonic Noorderslag Conferentie in Groningen, zijn deze plannen onder de nieuwe naam Dutch Music Export gepresenteerd aan de industrie en nu is er een nieuwe website.

Doelstelling
Het Dutch Music Export beleid staat voor een structurele en duurzame aanpak van een brede laag van internationaal actieve en succesvolle artiesten en dj’s binnen de verschillende genres van de popmuziek in zowel de mainstream- als nichemarkt. Dutch Music Export opereert onder toezicht van de Popcoalitie waarbij beleid, professionaliteit en governance nauwkeurig worden bewaakt. Regelingen, uitvoering en beleid worden jaarlijks geëvalueerd door de betrokken partners.

Om iedereen op heldere wijze te informeren over de ondersteuning van Nederlandse artiesten in het buitenland, de activiteiten op het gebied van voorlichting en over de voorwaarden en aanvraagprocedures voor de diverse exportsubsidieregelingen is er een nieuwe site online komen onder de naam dutchmusicexport.com.

Naast de informatie over de reeds bekende internationale Dutch Impact showcase-evenementen, de snelloket-regeling van het Fonds Podiumkunsten en de ‘Starters International Business‘ regelingen (SIB) van de dienst RVO van het Ministerie van Economische Zaken, tref je ook de informatie aan over de nieuwe Marketingregeling. Tevens kun je via de nieuwe site direct een aanvraagprocedure starten voor deze subsidie.

Dutch Music Export Marketingregeling
De laatste jaren kunnen we ons verheugen in een toename van het aantal internationaal actieve artiesten en dj’s. Tevens beschikken steeds meer acts over goede agenten binnen de belangrijke internationale markten. In de praktijk zien we dat het budget voor internationale marketing en promotie vaak tekortschiet, waardoor duurzame resultaten uitblijven.

Om deze internationale marketingactiviteiten op gang te brengen zijn er voor de jaren 2017 tot en met 2020 extra financiële middelen ter beschikking.

Toekenning van deze regeling vindt plaats op basis van het zogenaamde matchingprincipe. Het betreft hier dus een co-financiering, dat wil zeggen dat subsidiebedragen alleen dan worden toegekend wanneer de act beschikt over internationale professionele industriepartners die aantoonbaar eenzelfde bedrag investeren in de internationale marketing van de artiest. Tevens dient de act te voldoen aan een aantal eisen.

Voor meer informatie over Dutch Music Export kijk je op de website.

De ene maand verdien je lekker…

maaike van steenisHerken jij dit? De ene maand verdien je lekker en de andere geen cent. De kop van het jaar is eraf. Aan plannen geen gebrek. Maar, even tussen ons, met plannen alleen kunnen we onze rekeningen niet betalen.

Inmiddels werk ik ruim vijf jaar als coach en trainer voor kunstenaars en creatieven. En ieder jaar is mijn omzet de eerste paar maanden schrikbarend laag. Om dan richting de zomer weer flink omhoog te gaan. In de zomermaanden zakt het wat in en in november en december verdien ik het meest.

Ik kon daar altijd behoorlijk onrustig van worden. Dat is uiteraard niet zo gek. Als je een paar goede maanden gehad hebt is dat geweldig. Maar als je vervolgens de maanden erop je spaarsaldo week na week ziet slinken, ga je je toch wel zorgen maken. Je weet immers niet zeker of en wanneer er weer wat binnen komt. En hoeveel.

Het is iets dat bij het ondernemerschap hoort. In loondienst is je inkomen meestal prima te voorspellen. Maar als zelfstandige weet je niet zeker wanneer je hoeveel verdient. Of in ieder geval, niet ver van tevoren.

Als je al wat langer bezig bent (ik ben inmiddels twaalf jaar eigen baas), leer je hier wel mee omgaan. Maar het kan nog steeds veel stress veroorzaken. Dat is natuurlijk niet tof. Daarom wil ik je graag mijn manier vertellen om hiermee te dealen.

Zelf heb ik namelijk gemerkt dat mijn inkomsten weliswaar per maand erg verschillen, maar dat er wel degelijk iets te zeggen is over de maanden waarin ik veel of juist weinig verdien. Die zijn eigenlijk ieder jaar hetzelfde. Grote kans dat dat voor jou ook zo is.

Bijna ieder beroep heeft daarin zijn eigen dynamiek. Voor mij zijn de laatste maanden van het jaar de topmaanden. Bij jou kan dat heel anders zijn. Denk bijvoorbeeld aan de sportscholen die juist heel veel nieuwe leden mogen verwelkomen in januari. We snappen allemaal waarom… 😉

Als je weet wat jouw topmaanden zijn en in welke maanden je minder verdient, hoef je je minder zorgen te maken. Zo hou je meer ruimte in je hoofd over voor creativiteit. Piekeren en mooie dingen maken gaan namelijk erg slecht samen.

Een manier om meer inzicht hierin te krijgen is de volgende:
Maak een tabel waarin je jouw omzet per jaar van de afgelopen drie jaar noteert. Markeer voor ieder jaar de drie beste maanden en de drie minst goede. Wat valt je op? Zijn er patronen te ontdekken?

Als het je lukt om een spaarpotje op te bouwen in je betere maanden, heb je minder stress in de maanden dat je minder verdient. Bovendien geeft deze oefening je veel inzicht over jouw bedrijf.

Maaike van Steenis

Maaike van Steenis is trainer en leert  creatieve ondernemers, zoals muzikanten, hoe ze meer kunnen verdienen met hun werk en een succesvol bedrijf kunnen opbouwen. Daarnaast is ze initiatiefnemer van de award ‘Creatieve Ondernemer van het Jaar’. Via haar website kun je haar gratis E-book opvragen met daarin 10 dingen die je vandaag nog kunt doen om meer te verdienen met je werk.