Wow! Wow!
- Dee’s Honeytones
De vintage-revival is al even een feit; de kleding, haarstijlen, drankjes en muziek hebben zich weer populair gemaakt onder menigeen en daar mogen de songs van Dee’s Honeytones zeker niet in ontbreken.
Zo is het in 2014 gereleasde debuutalbum Hot Damn inmiddels al zo goed als uitverkocht en eind afgelopen jaar kwam het Rotterdamse swing-kwartet nog met de opvolger Wow! Wow! op de proppen. Wow! Wow! is gevuld met acht originele maar zeker tijdsgetrouwe nummers waarbij de inspiratie van Etta James, T-bone Walker, Tiny Bradshaw zeker voelbaar is en daarnaast nog eens vier verfrissende covers die de jaren ’40 en ’50 doen laten herleven. Een opzwepende mix van jumpblues, swing, jazz en rhythm & blues. Stilzitten is er bij dit album dus niet bij.
Het Rotterdamse kwartet Dee Ann van den Berg (leadvocals en Hammond orgel), Mars van den Berg (contrabas), Pat Angel (gitaar) en René Klein (drums) wordt ditmaal aangevuld met de zeer aangename blazers sectie van de 44 Horns, Lodewijk Reijs op zijn bariton saxofoon, Tim Blonk met de tenor saxofoon en Marcel de Roode blaast mee op trompet.
We worden gek gemaakt met albumopener Out Of My Mind waar het warme sexy stemgeluid van Dee loom om de swingende blazerssectie heen wikkelt en Pat’s gitaar lekker rauw de blueslijn neerlegt.
De dames weten al jaren dat je niet zonder een Little Black Dress kan. Dat wordt met dit rhythm & blues nummer nog even extra aangetoond. Pat kan de snaren van zijn gitaar flink laten gieren in zijn solo en Dee stort zich lekker uit met het Hammond orgel.
Titeltrack Wow! Wow! gooit er een vuurtje onder en pept het tempo even flink op met een flinke dosis swing, gedreven door de gitaar- en orgelpartijen en de strakke opzwepende drumpartij van René. Waarbij het rauwe stemgeluid van Mars je extra aanzet om even los te gaan. Waarna het pas op de plaats is met het jazzy Nine Kisses waar Dee zich een ware verleidster toont met haar stem begeleidt door even zo verleidelijke saxofoon en orgel en het zacht swingende drumritme.
De vier covers zijn verdeeld in het swingende energieke jazzy Big Bess, het upbeat blues swing nummer Nitwit, het oldschool shuffle en slide swingtempo van Buster Brown’s Fanny Mae en hekkensluiter I Want You To Be My Baby. Laatstgenoemde, oorspronkelijk van Louis Jordan, swingt de pan flink uit een perfecte kers op deze taart.
Je kan je met dit nieuwe album dus verheugen op een flinke portie swing. Dus trek je dansschoenen aan en ga die dansvloeren eens flink afstraffen met de moves van de lindyhop en balboa.