De 10 lessen van Eurosonic Noorderslag 2017

Panel ESNS
Tijdens Eurosonic/Noorderslag 2017 was Groningen opnieuw het epicentrum van de internationale muziekwereld. Evi Bulters schrijft regelmatig verslagen voor de Popunie, bijvoorbeeld over de Meet The Pro sessies. Zij ging voor ons op pad en maakte een verslag met daarin de 10 belangrijkste lessen voor muzikanten met ambities.

1- Geld verdienen kan makkelijker I
De meeste muzikanten houden zich liever niet bezig met de ingewikkelde complexe wereld van data. Zij willen muziek maken en laten de cijfers liever aan iemand anders over. Gelukkig hebben we instanties zoals Buma/Stemra die dit soort ingewikkelde zaken uit handen kunnen nemen. Buma/Stemra is geen grote slechte geldwolf, laat jezelf dit niet aanpraten. Buma/Stemra is een instantie die er voor zorgt dat tekstschrijvers en componisten niet zelf achter iedereen aan hoeven rennen als hun muziek ergens gebruikt wordt. Hartstikke handig, en het kan je zomaar een leuk zakcentje opleveren.

“Buma in m’n zak” is niet voor niets een geliefde uitspraak van menig succesvol songwriter. Deze editie kwam de leus meerdere malen voorbij, onder andere in de panels A&R For The Love Of Music Or data op vrijdag en Is De Songwriter Van Vandaag Een ‘Jack Of All Trades’ op de zaterdag. Inschrijven bij Buma/Stemra blijft dus een aanrader als jou muziek regelmatig geluisterd wordt, gebruikt wordt door anderen, of live uitgevoerd wordt.

Geld verdienen via Buma/Stemra is tot nu toe altijd een tijdrovende klus geweest. De portal was altijd notoire langzaam. Om repertoire aan te melden moest je een formulier uitprinten en opsturen. Setlijsten moesten handmatig ingevoerd worden. Dat is dankzij songwriters collectief BAM! (de Beroepsvereniging voor Auteur-Muzikanten) vanaf nu allemaal verleden tijd! Tijdens één van de panels werd door BAM! en Buma/Stemra bekend gemaakt dat het vanaf nu mogelijk is om digitaal te ondertekenen bij het aanmelden van nieuw repertoire. Dat scheelt een hoop werk, postzegels, en een aantal bomen. Ook introduceerden zij de nieuwe Setlijst App. Daarmee kan je gemakkelijk een setlijst maken van al het aangemelde werk in de database, aanpassen, zalen/festivals toevoegen en verzenden. Nooit meer uren achter de pc zitten om je optredens in te voeren, nu kan het direct vanuit de kleedkamer via je smartphone.

2- Geld verdienen kan makkelijker II
Streaming is dé nieuwe opkomende inkomstenbron voor muzikanten. Via een digitaal distributie platform zoals Songflow is het heel gemakkelijk om je muziek, ook zonder label, op streaming diensten beschikbaar te maken. Michiel Laan van Buma/Stemra vertelde mij echter dat het heel belangrijk is dat muzikanten hun gegevens goed en volledig invullen. Houd rekening met je ISRC codes en mogelijk verschillende versies van een nummer. Houdt dat goed bij en vul alles goed in. Op die manier maak je het Buma/Stemra veel makkelijker om de inkomsten uit streaming voor je te verzamelen en op je rekening te zetten.

Ook vertelde hij mij dat het super belangrijk is dat je nieuwe nummers zo snel mogelijk aanmeld bij Buma/Stemra, en dat je niet wacht tot het einde van het jaar om ze allemaal tegelijk toe te voegen aan je repertoire. Meld een nummer aan zodra je het uitbrengt, dan voorkom je dat je langer moet wachten op je geld omdat Buma/Stemra je niet kan vinden. Gelukkig is dat dankzij de recente ontwikkelingen een stuk gemakkelijker geworden.

3- Geld is altijd een ding
We hebben het er niet graag over, maar geld speelt een belangrijke rol. Heel veel panels besteden aandacht aan talentontwikkeling, productiehuizen en popkoepels (zoals de Popunie). Overal gaat het eigenlijk om maar één ding: geld. Er is steeds minder geld te verdelen, en de popsector is maar een heel klein onderdeel van de bredere kunst en cultuur sector. Het zal altijd een gevecht blijven wie wat krijgt, wie waar recht op heeft, en ook of popmuziek net zo belangrijk, waardevol en legitiem is als andere kunstvormen.

Gelukkig wordt er heel veel over gediscussieerd en gepraat. Aanwezigen bij de panels over deze onderwerpen, al waren ze het niet altijd met elkaar eens, leken erg open te staan om te leren en te zoeken naar oplossingen die voor iedereen iets opleveren. Samenwerking is key. Gelukkig heeft de Popunie haar subsidies voor de komende jaren weer toegezegd gekregen, waardoor Rotterdamse muzikanten en organisatoren weer een beroep kunnen doen op Music Support. Natuurlijk kan je ook altijd voor meer informatie over andere fondsen terecht bij jouw lokale popkoepel.

ESNS17-jorn baars

Copyright: Jorn Baars

4- Lokale Samenwerking
In Rotterdam spreken we van ‘de stad als poppodium’; ook op plekken waar dat niet vanzelfsprekend is worden concerten georganiseerd. We laten ons immers niet graag beperkingen opleggen. Rotown organiseert veel concerten op locatie; als Rotown zelf te groot is doen ze dat in V11, of als Rotown te klein blijkt bijvoorbeeld in de Maassilo. Ook Paradiso Amsterdam en 013 Tilburg programmeren steeds vaker op locatie. Datzelfde concept wordt nu ook toegepast in Utrecht, maar dan niet vanuit één podium of programmeur, maar als samenwerking van verschillende podia onderling.

Tijdens het panel Is Er Verschil Tussen Podia En Festivals Als Talentontwikkelaar, vertelde Johan Gijsen over de samenwerking tussen de vele Utrechtse poppodia. Zij schuiven optredens onderling door naar grotere zalen als deze snel uitverkopen, zodat meer bezoekers kaartjes kunnen kopen. Dat betekent vaak dat podia inkomsten mislopen omdat het concert naar een andere organisator schuift, maar dat is niet erg volgens Johan. Ze organiseren concerten in het belang van de artiest en het publiek. Op die manier kunnen zij meer artiesten een podium bieden, en voorkomen zij dat het publiek een concert moet missen, omdat de zaal te klein is. Allemaal op basis van vertrouwen onderling, en goede afspraken met de wethouders en gemeente. Een bijzondere constructie die de artiest de ruimte bied om nóg meer publiek te bereiken.

5- Regionale samenwerking
Tijdens datzelfde panel Is Er Verschil Tussen Podia En Festivals Als Talentontwikkelaar, vertelde Elvin Usidame van Poppodium de Effenaar enthousiast over het unieke programma Proud Of The South, een provinciaal opgezet project wat gebaseerd is op de samenwerking tussen vijf verschillende poppodia in Noord-Brabant. Elk podium kiest een talent uit eigen stad om te ondersteunen en start een ontwikkelingstraject met deze act waarvoor zij zelf een plan moeten opstellen en indienen. Het traject is dus afhankelijk van wat elke act nodig heeft of aangeeft graag te willen doen of leren, en wordt helemaal gepersonaliseerd. Uiteindelijk krijgen al deze acts de kans om op te treden op de vijf deelnemende podia en zo dus buiten hun eigen regio te treden.

In Zuid-Holland zou zo’n project een goede toevoeging zijn, denk ik zelf. Nu spelen er in Rotterdam vooral Rotterdamse acts, in Den Haag voornamelijk Haagse acts en ga zo maar door. Leiden heeft bijvoorbeeld een prachtig nieuw poppodium met geweldige faciliteiten, maar durft het niet aan om acts te boeken die niet lokaal zijn, omdat ze dan voor een lege zaal staan te spelen. Natuurlijk speelt ook het publiek daarin een rol, en zijn er vele factoren die invloed hebben op het live-klimaat van een provincie of stad, maar Proud Of The South laat goed zien dat het mogelijk is om deze acts samen te brengen en te ondersteunen in hun groei naar nieuwe steden en regio’s.

6- Nationale Samenwerking
In het panel Koepels En Productiehuizen werd er gesproken over de taken van provinciale popkoepels om lokaal talent te ondersteunen, maar een concrete onderlinge samenwerking werd eigenlijk niet benoemd. Het productiehuis van Hedon heeft het poppodium de kans gegeven om Zwolse acts een podium te bieden in Zwolle, maar verder dan dat gaat het niet. Sjoerd Nijland van POPgroningen schetst een vergelijkbaar scenario: zij willen het Groningse popklimaat versterken, met zoveel mogelijk lokale spelers. Uiteraard zijn dit geweldige initiatieven die heel waardevol zijn voor lokale talenten. De ondersteuning blijft echter beperkt tot de eigen regio, en al vindt er via POPnl (de koepel van de koepels) veel onderling overleg plaats, concrete samenwerking tussen deze koepels en productiehuizen lijkt er nog weinig te zijn.

Zijn er geen mogelijkheden om een vergelijkbaar project als Proud Of The South op te zetten in samenwerking met verschillende popkoepels? Een scenario waarin de Popunie, POPgroningen, GRAP Amsterdam en het Haags Pop Centrum samen om de tafel gaan om hun lokale talenten samen in elkaars regio op te laten treden? Een samenwerking die ertoe leidt dat de meest bijzondere of veelbelovende acts uit elke stad de kans krijgen om wat zij doen te delen met andere steden? Dergelijke projecten zijn al eerder opgezet, helaas met weinig succes, en het grootste probleem is, je raad het al, geld. De meeste popkoepels worden gefinancierd met gemeentelijke of hooguit provinciale subsidies. Het landelijke geld is erg beperkt. Dat maakt het heel lastig voor de Overijsselse popkoepel om te investeren in Zwols talent in Rotterdam, of Rotterdams talent in Zwolle. Het lijkt er op dat doorbreken buiten je eigen regio altijd lastig zal blijven. Maar, met projecten als de Sena Performers POPnl Award en de Popronde zijn er gelukkig nog wel een paar landelijke initiatieven die mogelijkheden bieden.

7- Muzikant, durf ondernemer te zijn
Terug naar waar we begonnen. Muzikanten willen vooral muziek maken en niet te veel bezig zijn met de moeilijke zakelijke kant daar omheen. Maar de realiteit is dat die zakelijke kant heel belangrijk is als je jouw act naar een hoger niveau wilt tillen en je ambieert om van muziek je werk te maken. Dit onderwerp was dit jaar zeer aanwezig en breed vertegenwoordigd op ESNS. In het panel A&R: For The Love Of Music Or Data kwam het naar voren: labels stellen nog steeds vooral hun onderbuikgevoel boven cijfertjes. Ze willen zien dat een act er klaar voor is, het serieus neemt en zijn zaken op orde heeft. De streams en de views zijn dan minder belangrijk dan de professionaliteit van de onderneming. Vooral op de zaterdag werd er veel gesproken onder noemers als De Weg Die Toptalent Aflegt en Van Toptalent Naar Prof; hoe maak je die stap van uitstekende muzikant naar succesvolle artiest en hoe kan je jouw geld verdienen in de muziekindustrie? Leer plannen schrijven zodat je subsidies aan kan vragen, kijk af bij anderen en leer van hun fouten en successen.

8- Muzikant, verbreed je kennis
Ook de songwriters die ik eerder noemde waren het hier mee eens. Hun grootste tip: zorg dat je zo min mogelijk afhankelijk bent van ‘anderen’. Want ‘anderen’ kosten namelijk meer geld dan er in het begin binnenkomt. Leer omgaan met software, leer mixen, produceren. Leer de basis zodat je op zijn minst heel goed weet uit te leggen wat je wilt als je wél iemand anders benaderd om iets voor je te doen. Schrijf niet voor de markt, maar wees je bewust van de markt. Weet waar de kansen liggen, welke sound populair is op dit moment, en waar naar gezocht wordt in Syncs, Publishing en Radio playlists. Mocht een Label, Sync of Publisher op je verlanglijstje staan, zorg dan dat je weet wat daarbij komt kijken en wat er van jou en je muziek verwacht wordt. Ga naar ESNS!

Ja, veel van de informatie is misschien niet relevant voor jou op dit moment, maar daar zit een systeem in. Laat dat dure kaartje en de panels op woensdag, donderdag en vrijdag vooral over aan je manager en boeker. Maar, als je bent aangesloten bij Buma/Stemra kon je dit jaar helemaal gratis naar de conferentie op zaterdag. Die dag waren de meeste panels in het Nederlands, gericht op de Nederlandse markt, en gericht op muzikanten. En bovendien, zitten er in die panels professionals die misschien wel jou grote voorbeeld zijn, of waar je in de toekomst graag mee samen wilt werken. De perfecte kans dus om met hen in één kamer te staan en jezelf even voor te stellen. Want daar draait het dagprogramma van ESNS uiteindelijk om: kennis delen, mensen ontmoeten, connecties maken en netwerken. Als je besluit te gaan, zorg dan ook dat je aanwezigheid niet onopgemerkt blijft: ga een gesprek aan.

9- Muzikant, wees zichtbaar
De avond is een heel ander verhaal. ’s Avonds worden de deals gesloten en de bands ontdekt. Onder het genot van een biertje komen al die belangrijke Music Industry Professionals samen om te genieten van hun gedeelde passie: muziek. Labels, festivals, bookings agencies en allerlei organisaties hebben hun eigen borrels, feestjes en concerten, waarvan er vele ook gratis te bezoeken zijn zonder festivalbandje. Honderden bands spelen op tientallen locaties door de binnenstad. Na ESNS kan je ervan uitgaan dat de meeste (zomer)festivalplekken vergeven zijn. Dit is waar de line-ups gevuld worden met nieuwe talenten, die ontdekt zijn of zichzelf definitief bewezen tijdens ESNS.

En al sta je dus niet op het officiële programma, dan zijn er veel plekken gratis te bezoeken die bands programmeren. Altersonic, Toetersonic, Grunnsonic, CircleSonic, We Rock the Cradle, House of Dudettes, Pleuropsonic en ga zo maar door. Lucas Hamming organiseerde dit jaar zelfs zijn eigen Hamsonic: gewoon een optreden van Lucas Hamming ergens in de stad.

Marvin Dee pakte dit jaar het gratis randprogramma met beiden handen vast: hij speelde met zijn band maar liefst zes shows in twee dagen. Een pittige opgave, die je alleen moet beginnen als je zeker weet dat je stem het niet na twee shows opgeeft en je zeker weet dat het de moeite waard is om in één dag op en neer naar Groningen te rijden omdat je de volgende dag gewoon moet werken. Deze jongens gingen de uitdaging aan en speelden shows in het Hampshire Hotel (waar zo’n 250 ESNS bezoekers sliepen dat weekend), bij House of Dudettes, bij We Rock The Cradle, bij Toetersonic en in de glazen container van Chordify op de Vismarkt.

Die laatste show werd pas één dag van te voren geboekt en bevestigd tijdens het festival. Ze stonden voor drie volle zalen, één vol plein, en een half lege ontbijtzaal, en één optreden werd gefilmd door de cameraploeg van het festival. Of het festival boekingen en labeldeals heeft opgeleverd, dat weten we nog niet, maar de Rotterdamse Marvin Dee is wel te zien in de officiële ESNS 2017 aftermovie; zijn aanwezigheid bleef in ieder geval niet onopgemerkt.

16112870_1227014727393319_4251896443821683550_o

Copyright: Jorn Baars

10- De belangrijkste les
Er zijn heel veel lessen te leren op ESNS, zo veel kansen en mogelijkheden. Misschien is wel de meest belangrijke les die ik jullie mee kan geven dit: Probeer niet alles eruit te halen wat er in zit. Er gebeurt simpelweg teveel tegelijk om alles mee te krijgen, om elk panel te bezoeken, om elke belangrijke persoon te ontmoeten en om shows te spelen waar de juiste mensen in de zaal staan.

Als je net als ik drie dagen van 10 tot 5 uur panels bezoekt, tussendoor met mensen moet praten, daarna nog de hele avond naar borrels en showcases gaat, en dan nog met je band een paar optredens inplant, dan is de kans heel groot dat je het niet volhoudt. Kies de meest zinvolle onderdelen voor jou en ga daarheen. Misschien hoef je niet eens te sparen voor een duur conferentie kaartje omdat de panels voor jou niet relevant zijn. Misschien is het voor jou wel het meest leerzaam om alleen naar Noorderslag te gaan en te zien hoe andere bands dat doen, grote shows op grote podia. Je hoeft waarschijnlijk niet te praten met honderd interessante mensen. Je kunt het beste een afspraak maken met die ene persoon van dat ene bedrijf waar jij graag mee samen wilt werken.

ESNS is het walhalla van kennis en netwerk en mogelijkheden, maar het duurt maar vier dagen. En, laten we eerlijk zijn, er is nog niemand doorgebroken in slechts vier dagen. Heb geduld, ga volgend jaar weer, en zorg vooral dat je in de tussentijd niet stil zit. ESNS mag dan hét belangrijkste evenement in de muziekindustrie genoemd worden, het is niets waard als je de rest van de 361 dagen van het jaar stil zit.

Evi Bulters is cultureel antropologe en zelfstandig ondernemer in de muziekindustrie. Ze begon haar eigen bedrijf toen ze na haar studie geen baan kon vinden en per ongeluk in aanraking kwam met de muziekindustrie. Ze startte EM Artist Management en verzorgt onder andere de boekingen het het management voor de Rotterdamse band Marvin Dee. Ook werkt Evi tegenwoordig als PR medewerker voor STECK, een relatief nieuw podium/muziekcafé in Delft. Daarnaast schrijft ze concertverslagen voor Maxazine.nl en schrijft ze regelmatig de verslagen voor Popunie Meet the Pro.

Mixtape in Rotown: Powerpop, chiptune en shoegaze van Goodnight Moonlight

mixtapevierkantElke donderdag draait in Rotown een Rotterdamse band de plaatjes die zij tof vinden (om op te dansen!) tijdens Mixtape. Wij laten deze bands en hun publiek alvast warm draaien in een speciale column. Deze week is het de beurt aan Goodnight Moonlight. Frontman Jasper Boogaard doet alvast een boekje open over de lievelingsplaatjes van de band.

Goodnight Moonlight begon als project waarmee ik met een drummachine en heel veel reverb mijn tunes opnam. Nu zijn we met een hele band, en de invloeden van bandleden Micha, Jente en Jim zijn een belangrijk deel geworden van de band. Tijdens Mixtape gaan we die invloeden laten horen, en misschien gooien we er ook nog wat feestknallers bij. Deze acts gaan we sowieso laten horen:

Jim en ik zijn ontzettende Japan freaks (Jim verraste me pas nog met groene thee chocolate chip cookies) en liefde voor Japanse muziek hoort daar ook bij. Never Young Beach is een geweldige indiepop band die klinkt alsof de zon elke dag aanwezig is.

Een band die Jente heel vet vindt is Crying, een band die begon als chiptune/8-bit band en vorig jaar opeens een geweldige powerpop plaat op Run For Cover Records dropte (één van onze favoriete labels). Je hoort nog enigszins hun gameboy roots, en dat is alleen maar supervet.

En omdat we allemaal geen genoeg kunnen krijgen van de 90’s shoegaze van My Bloody Valentine, gooien we die er ook nog even in. Omdat je af en toe gewoon helemaal weg moet dromen. Tot vanavond!

Jasper Boogaard

Extra informatie
Datum: Donderdag 26 januari
Locatie: Rotown, Nieuwe Binnenweg 17-19
Aanvang: 23.00 uur
Entree: gratis
Facebookevent