Vijf tips om de krant te halen met je muziek

maaike steenis columnHet is een droom van veel muzikanten. Je act in de krant. Of in een tijdschrift of op een veelbekeken website. De voordelen zijn duidelijk. Het levert je naamsbekendheid en status op. En dat zorgt uiteindelijk voor meer gigs. En dus voor omzet.

Maar in de media komen gaat niet vanzelf. Tenminste, niet als je nog niet zo bekend bent. Als je dat wel bent is de uitdaging eerder om uit de bladen te blijven.

Het leuke is… als de media je eenmaal kennen gaat het een volgende keer een stuk makkelijker. Je staat in het bestand en ze weten je te vinden. Klinkt goed, nietwaar? Maar voor het zover is moet je wel aan de bak. Graag deel ik mijn beste tips met je.

1. Speel in op de actualiteit
De media houden van actuele onderwerpen. Kijk dus of je een link kunt leggen tussen een actuele gebeurtenis en jouw muziek. Probeer aan te haken op iets dat “hot” is. Dat maakt de kans op plaatsing veel groter.

2.    Vergeet dat persbericht
Ja, je leest het goed. Persberichten schrijven is helemaal niet nodig. Ik schrijf ze zelf ook niet. Omdat er zoveel binnen komen worden de meesten niet eens gelezen. Zonde van de moeite. Beter vertel je jouw idee voor een stuk kort en bondig in een e-mail.

3.    Benut komkommertijd
In de zomer, maar ook in de periode rond de jaarwisseling, kom je veel makkelijker in de krant of in een tijdschrift. Er gebeurt in deze periode veel minder. Journalisten zijn dan extra hard op zoek naar nieuws om hun bladen mee te vullen. Een mooie kans!

4.    Vergeet de regionale pers niet
Als jouw muziek vooral bekend is in een bepaalde regio zijn regionale kranten interessant. Regionale bladen zijn meestal laagdrempeliger en besteden graag aandacht aan acts of concerten in de buurt.

5.    Maak slim gebruik van evenementen
Moederdag, Valentijnsdag, de jaarwisseling…. bijna alle bladen willen hier iets mee. Elk jaar zitten er dus journalisten te stressen over wat ze nu weer in het Valentijnsdag-nummer van de Viva zullen zetten. Dus als jij dan met een bericht komt over dat romantische concert waar je speciaal op die dag met je geliefde heen kunt dan kom je als geroepen.

Maaike van Steenis

Maaike van Steenis is trainer en leert muzikanten en creatieve ondernemers hoe ze meer kunnen verdienen met hun werk en een succesvol bedrijf kunnen opbouwen. Vraag via www.gemstoneprojecten.nl/contact haar gratis E-book aan met daarin 10 dingen die je vandaag nog kunt doen om meer te gaan verdienen met je werk.

Download de Rotterdamse Popweek app!

POPWEEK_A4_POSTER_APP_ROODNaast het programmaboekje en de website heeft de Rotterdamse Popweek dit jaar ook een speciale app met al het programma strak gebundeld. Uiteraard is de app gratis te downloaden via de diverse stores. 

Met veel muziek en goede promotie willen we de stad verlevendigen en laten zien dat er in Rotterdam veel meer gebeurt dan men vaak denkt. Met de Rotterdamse Popweek app wordt het nog beter zichtbaar. Naast het volledige programma vindt je ook alle Popweek locaties in de app, met een kaartje erbij. De app wordt dagelijks up to date gehouden en er zitten nu 130 events in de app op ruim 100 locaties!

Ps. als je dit bericht opent op de mobiele website, kan je de app meteen downloaden via het pop-up scherm.