Hoe je als een magneet fans of gigs aan kunt trekken

maaike steenis columnEen paar maanden geleden was ik in Paradiso bij een concert van Michael Franti. Ik heb meerdere van zijn concerten bezocht en telkens valt me weer op hoe geweldig de energie is, hoe bijzonder het is wat hij neerzet. Binnen drie minuten na zijn opkomst is het FEEST en voelt het publiek zich verbonden; met Michael, met elkaar, met de wereld.

Voor mij is hij een groot voorbeeld van iemand die op een volstrekt integere en authentieke manier succesvol is en mensen weet te bereiken en te inspireren. Er zijn vast betere zangers, er zijn ook heus talentvollere tekstschrijvers, maar het is zijn boodschap die blijft hangen.

Opvallend is dat het eigenlijk niet uit lijkt te maken wat hij doet. Muziek maken, een documentaire produceren, zijn favoriete recept delen of een massale yoga-les begeleiden. Zijn fans gaan erin mee. Maar waarom? Ze vinden zijn muziek tof, maar dat zorgt toch niet automatisch dat ze van yoga gaan houden? Toch voelen zijn fans zich zo verbonden dat ze zijn documentaire willen zien en meedoen met de yoga-sessies. Omdat HIJ het is.

Ze voelen zich verbonden met zijn hogere doel en daarom lijkt de vorm niet meer uit te maken. Als je wilt weten hoe dit werkt, bekijk dan vooral de TED-talk van Simon Sinek over dit onderwerp. Het boek van Simon Sinek vind ik persoonlijk een must-read voor elke creatieve ondernemer. Het is natuurlijk ook niet voor niets dat ik het graag weggeef aan mijn coachees.

Franti draagt op alle mogelijke manieren uit dat hij wil bijdragen aan meer vrede en plezier in de wereld. Hij gelooft in de rol die muziek hierin kan spelen en zijn fans voelen zich aangesproken door die boodschap. Dat maakt dat ze zijn verschillende uitingen supporten. Bijvoorbeeld door te doneren aan Michaels Do It For The Love Foundation, waarmee hij ernstig zieken de kans geeft live concerten bij te wonen. Omdat hij gelooft in de helende werking van livemuziek.

Uiteraard heb ik zelf ook een hoger doel met mijn werk. Ik geloof namelijk dat kunst en creativiteit superbelangrijk zijn, omdat ze de wereld fijner maken en bijdragen aan begrip en verbinding. Daarom vind ik dat degenen die zich daarmee bezig houden daar ook fatsoenlijk van moeten kunnen leven. Dan alleen hebben zij de vrijheid en ruimte om op de beste manier hun bijdrage te leveren.

Maaike van Steenis

Maaike van Steenis is trainer en leert muzikanten en creatieve ondernemers hoe ze meer kunnen verdienen met hun werk en een succesvol bedrijf kunnen opbouwen. Vraag via www.gemstoneprojecten.nl/contact haar gratis E-book aan met daarin 10 dingen die je vandaag nog kunt doen om meer te gaan verdienen met je werk.

Interview: Dirk Schmidt van Bahn

De Popunie zet doorlopend clubs en podia uit de Rotterdamse regio in de spotlights. Wat voor muziek wordt er eigenlijk gedraaid? Is er plek voor lokaal talent? Deze vragen en nog meer worden beantwoord in onze interviews. Dit keer spraken we met Dirk Schmidt van de nieuwste hotspot, Bahn.

Wie zijn jullie?
Wij zijn Ed Jansen, Martin Roedolf en Dirk Schmidt.

Maken jullie zelf ook muziek?
Ik (Dirk Schmidt) maak en draai muziek onder de naam Pop On Acid. Martin Roedolf draait muziek onder de naam OSOSONIC.

Vertel eens iets meer over het ontstaan van Bahn?
In 2012 organiseerde ik samen met Martin een week lang een pop-up hangout naast Off Corso (26 – Coffee, Bread and B Movies) tijdens het IFFR. Dat beviel ons zo goed dat vanaf toen het idee in ons hoofd spookte dat we ook ooit weer iets met horeca wilden in Rotterdam. Een paar jaar later opende ik samen met Ed de bar Housekamer op de Van Oldenbarneveltstraat, maar door overlast van onze muziek zat daar geen toekomst in. Toen kwam dit pand langs en twijfelden we geen moment om daar op in te gaan. We hebben Martin erbij betrokken en de cirkel was rond.

Welke feesten hebben er al plaatsgevonden?
Wij doen alleen eigen evenementen en dat zijn er zo’n vijftien geweest. Het enige evenement wat buiten onze eigen avonden is geweest is een spoedlocatie zijn voor het Eendracht Festival.

Werken jullie samen met andere organisaties?
Dat doen we juist níet. Zeg nooit “nooit”, maar de kracht van Bahn is consistentie, in sfeer en de muziekkeuze. We willen een eigen muzikale en belevingen DNA neerzetten in Rotterdam, waar we alle drie echt achter staan en gelukkig van worden.

Bieden jullie ook plaats aan lokaal talent?
Zeer zeker! Het meeste wat we neerzetten is lokaal: Ben Fresh, Bluntspeakers, Boris Ross, Taras v/d Voorde, Hollywood & Vine, David Vunk, Daniel Kane enz.

bahn2Programmeren jullie naast dj’s ook andere acts?
Dat willen we bij het verkrijgen van de nachtvergunning zeker gaan doen. We mogen dat niveau van geluid momenteel nog niet produceren. Er liggen leuke concepten klaar die we willen uitrollen zodra we de kans krijgen.

Hoe kunnen acts jullie het best benaderen?
Het liefst niet, want ik ben al hele dagen aan het replyen… we komen daar zelf wel uit. Met andere woorden: doe je best en wij pikken je op!

Wat vind je van de Rotterdamse dj scene?
Niets dan liefde voor dat. We zijn er zelf onderdeel van en zien goede ontwikkelingen op dit gebied.

Wie is je favoriete Rotterdamse artiest?
Ik vind de hele Clone stal bizar goed en al zo lang, maar ook David Vunk, Taras v/d Voorde en Boris Ross zijn ieder op z’n eigen manier opvallend goed bezig. Vanuit de underground komt er een gigantisch talent zich binnenkort melden in het clubcircuit, eigenlijk een oudgediende maar met nieuw alter ego: Mario Gucci. Hou hem in de gaten!

Favoriete Rotterdamse dansplaat?
Op het moment kan ik het niet laten House Countdown van Serge en Alden Tyrell in m’n sets te doen.

De Popunie heeft recentelijk een lijst met 150 speelplekken in Rotterdam op de website gezet. Hoe kijk jij tegen het Rotterdamse uitgaansklimaat aan? Geloof je meer in kleine initiatieven of ben je juist voorstander van de grote?
Ik denk dat wij onszelf in het kleine segment moeten plaatsen 300-350 man en met de hoeveelheid festivals en type muziek dat wij vertegenwoordigen is dat perfect. De tijden van massale clubs als de oude Now&Wow mis ik wel een beetje, maar of de tijdgeest er naar is weet ik niet. Mijn voorkeur gaat uit naar sfeer. Of dat nou 2000 man is of 200, dat voelt ieder op z’n eigen manier goed.

Wat staat er binnenkort op de agenda van Bahn?
Er komt een studio in de club waar we het samenkomen van verschillend talent gaan stimuleren. Dus een functie voor overdag creëren. Verder zijn we in gesprek met toneelgroep Macabre om overdag dienst te doen als oefenruimte. Headliners houden we zoals gewoonlijk verder geheim… het gaat om de muziek niet om de dj.