Hoe enthousiasme ervoor zorgt dat je gigs misloopt

Maaikey portret3Benno en Sandra hebben een eerste date. Ze hebben afgesproken in een gezellig Italiaans restaurantje. Mandje stokbrood, wijntje, je kent het wel. Ze kletsen honderduit en er wordt voorzichtig wat geflirt. Sandra heeft zojuist zelfs op het toilet voor de zekerheid even gecheckt of er geen stukje basilicum van haar caprese tussen haar tanden is blijven steken. Ze vindt Benno erg leuk en hoopt stiekem dat hij haar straks zal zoenen.

Maar dan duikt er plotseling een violist op. Benno gaat op zijn knieën. Hij haalt een doosje tevoorschijn. Erin zit een gouden ring. Sandra’s mond valt open. Wat doet hij nu?!?!? Het is hun eerste date! Ze kennen elkaar net anderhalf uur. Best een creepy scenario, vind je niet? En toch is dit wat veel muzikanten in feite doen. Ze vinden hun werk supertof en zodra ze een programmeur tegenkomen schieten de ideeën naar boven als bubbels in een glas prosecco. Het liefst willen ze hun gesprekspartner dan ook meteen vertellen wat voor gaafs er allemaal mogelijk is. Zodat ze morgen op het podium staan. Ze duwen hem een trouwacte onder de neus terwijl de eerste kus nog niet heeft plaatsgevonden.

Zoiets zou jij natuurlijk nooit doen. Of wel? Bijvoorbeeld:
– Als je een nieuwe volger op Twitter meteen een berichtje stuurt met daarin “als je mijn cd wilt kopen, kun je die hier bestellen” met een link naar je site erbij.
– Wanneer je iemand die een post van je liked op Facebook meteen een berichtje stuurt om te vertellen dat je dat weekend een optreden hebt.
– Als je iemand waarmee je na een informeel netwerkgesprek de dag erop een e-mail stuurt waarin je je band aanbiedt voor zijn volgende bedrijfsfeest.
– Als je je aanmeldt voor iemands nieuwsbrief en diegene meteen op je eigen mailinglijst zet.

Allemaal voorbeelden van situaties waarin je te snel gaat. Jij hebt zijn website bekeken, blogs gelezen, misschien zelfs wel wat Facebook-posts geliked. Voor jou is het al helemaal duidelijk: jullie zijn een match. Je ziet jezelf al helemaal op dat festival staan. En in je enthousiasme begin je daar direct uitvoerig over te vertellen.

Maar die ander? Die is nog laaaaang niet zover. Die voelt die connectie nog helemaal niet. Die zit nog in de wie-ben-jij-eigenlijk-en-vind-ik-jou-wel-leuk-fase. En omdat jij met volle kracht vooruit wilt is de kans dat die ander juist op de rem gaat staan behoorlijk groot. Uiteindelijk draait het allemaal om verbinding. Net als bij Benno en Sandra. Elkaar gewoon eerst eens goed leren kennen. Van elkaar weten wat je belangrijk vind, en waar je goed in bent. Zodat je samen kunt besluiten dat je het ziet zitten met elkaar.

Maaike van Steenis

Maaike van Steenis is trainer en leert muzikanten en creatieve ondernemers hoe ze meer kunnen verdienen met hun werk en een succesvol bedrijf kunnen opbouwen. Vraag via www.gemstoneprojecten.nl/contact haar gratis E-book aan met daarin 10 dingen die je vandaag nog kunt doen om meer te gaan verdienen met je werk.

Allerlaatste dag om je in te schrijven voor Sena Grote Prijs van Rotterdam

GPR 2014  wervingDe Sena Grote Prijs van Rotterdam (GPR) is dé competitie voor alle Bands, Singer/Songwriters, Urban en Electronic acts uit groot Rotterdam. Er is van alles te winnen, gages voor de finale, prijzengeld, optredens, promotie en een uitgebreid, educatief natraject. Doe dus mee als je met jouw band/act een stap voorwaarts wilt maken in je muzikale carrière en overtuig onze jury van je ambities en muzikale kwaliteiten.

Inschrijven
Schrijf je hier vóór 1 augustus in met drie MP3 tracks uit je eigen repertoire, een complete biografie en een goede promotiefoto van je band of act.

En dan?
Vervolgens buigt een professionele jury zich over de inzendingen om te komen tot tien geselecteerden in de categorieën Bands, Singer/Songwriter en Urban die doorgaan naar de halve finales. Hier worden de vijf meest overtuigende acts per categorie geselecteerd voor de grote live-finale. De Electronics acts stromen vanuit de demoselectie direct door naar de finale. De finale vindt plaats ter afsluiting van de Rotterdamse Popweek die van 7 tot en met 16 november plaats vindt.

Prijzenpakket
De eerste prijswinnaar per categorie wint sowieso € 1.000,-. De tweede prijswinnaar gaat naar huis met € 500,- en de publieksfavoriet krijgt € 250,-. Ben je buiten de prijzen gevallen? Dan ontvang je als finalist in elk geval een gage voor je optreden! Naast al deze mooie geldprijzen ontvang je als eerste prijswinnaar ook nog een uitgebreid educatief natraject en veel exposure.

Benieuwd naar de ervaringen van de winnaars van vorig jaar? Lees hier hoe Bands winnaar The Afterveins terug kijkt op de GPR en hier hoe Urban winnares Bellita Carol het heeft ervaren. Ben je benieuwd naar de ervaringen van Singer/songwriter Elke? Dat kun je hier lezen en wil je alles weten over de ervaringen van Electronics winnaar The Soul Pilot, dat kan hier.